Pembelajaran Dalam Bahasa Jawa (BAB II Dan III)
BAB
II
SURASA
BASA
Kasusastran
Jawi
Tembung Kasusastran
dumadi saking (ater-ater) ka-susastra-an (panambang); tembung susastra, dumadi
saking tembung su+sastra. Tembung sastra dumadi saking wod sas-tegesipun
mulang, ngajar, ngandhani, utawi nggulawentah. Imbuhan-tra tegesipun piranti,
alat, utawi sarana. Tembung sastra saking tembung Jawi kina çastra tegesipun
hukum utawi pranatan; ing Jawi enggal tembung sastra tegesipun sarana utawi
piranti kangge mulang. Teges kalawau dangu-dangu ngalami ewah-ewahan utawi owah
gingsir; inggih menika mujudaken salah setunggaling sarana utawi piranti kangge
memulang. Mekaripun surasa lan tegesipun tembung sastra kalawau, satemah
anggadahi teges menapa kemawon ingkang dipunserat. Sedaya ingkang kaserat,
dipunwedhar sarana basa, karumpaka kanthi olahing budhi saha pikiranipun
manungsa. Wohipun cipta saha budinipun manungsa ingkang kawedhar sarana basa
utawi karacik kanthi wujudipun tulisan utawi basa lisan menika kalebet ewoning
sastra.
Wansa su- tegesipun
sae, becik, utawi endah: dados tembung susastra ateges sastra ingkang sae,
becik, utawiendah. Kanthi adhedhasar mulabukanipun utawi etimologi tembung
kalawau, kasusastran tegesipun wohing pamikir saha budinipun manungsa ingkang
awujud racikanipun basa lesan utawi tulisan ingkang ngemu kaendahan. Pramila
berayan Jawi sami anganggep bilih basa lan sastra Jawi menika mujudaken
peranganipun budaya ingkang adiluhung.
Kasusastran menika
mujudaken satunggaling sarana kangge nyumerepi saha mengertosi babagan
tatakrama, subasita, unggah-ungguh, miwah gegayuhanipun bebrayan agung; kalebet
kasusastran Jawi menika mujudaken peranganing kabudayan lan kabudayan dumadi
saking kapitadosan, tatacara, lan upacara adat, cipta rasa budi karsa, saha
sedaya gegayuhaning bebrayan ingkang tansah dipunwarisaken utawi dipunturunaken
dhumateng para putra wayah, kalebet kita minangka calon guru SD kedah nyinau
kasusastran Jawi kanthi leres.
Piwulang
Sanepa ing Pawiyatan Dasar
1. Standar
Kompetensi lan Kompetensi Dasar
Piwulang Sanepa ing Pawiyatan Dasar
anggadahi SK lan KD inggih menika:
Standar
Kompetensi:
Siswa bisa mangerteni tembung
sanepa, ngrucat tembung, ndapuk ukara kanti bener, ngangsu kawruh basa babagan
pepindhan, panyandra lan kasusastran jawa bab pedalangan.
Kompetensi
Dasar:
Paramasastra
a. Mangerteni Sanepa
b. Mangerteni ngrucat tembung
c. Mangerteni dhapuk ukara
Kawruh Basa
d. Mangerteni pepindhan lan tembung panyandra
a. Mangerteni Sanepa
b. Mangerteni ngrucat tembung
c. Mangerteni dhapuk ukara
Kawruh Basa
d. Mangerteni pepindhan lan tembung panyandra
Kasusastran
e. Paring apresiasi marang susastra Jawa babagan pedhalangan
e. Paring apresiasi marang susastra Jawa babagan pedhalangan
2.
Indikator lan Ancasing Piwulang
Menawi indikator saged kaperang
inggih menika:
Paramasastra
a. Siswa paring pangertene sanepa
b. Siswa paring tuladha tembung sanepa
c. Siswa paring pangertene ngrucat tembung
d. Siswa paring tuladha ngrucat tembung
e. Siswa paring pangertene dhapuk ukara
f. Siswa paring tuladha carane dhapuk ukara
a. Siswa paring pangertene sanepa
b. Siswa paring tuladha tembung sanepa
c. Siswa paring pangertene ngrucat tembung
d. Siswa paring tuladha ngrucat tembung
e. Siswa paring pangertene dhapuk ukara
f. Siswa paring tuladha carane dhapuk ukara
Kawruh
Basa
g. Paring pangertene pepindhan lan tembun panyandra
h. Aweh tuladha carane dhapuk ukara
Kasusastran
i. Paring pangertene marang susastra Jawa babagan pedhalangan
j. Mangsuli pitakon babagan susastra pedhalangan
Ancasing piwulang ingkang dipunkarepaken inggih menika:
g. Paring pangertene pepindhan lan tembun panyandra
h. Aweh tuladha carane dhapuk ukara
Kasusastran
i. Paring pangertene marang susastra Jawa babagan pedhalangan
j. Mangsuli pitakon babagan susastra pedhalangan
Ancasing piwulang ingkang dipunkarepaken inggih menika:
Paramasastra
a. Siswa saged paring pangertene sanepa
b. Siswa saged paring tuladha tembung sanepa
c. Siswa saged paring pangertene ngrucat tembung
d. Siswa saged paring tuladha ngrucat tembung
e. Siswa saged paring pangertene dhapuk ukara
f. Siswa saged paring tuladha carane dhapuk ukar
a. Siswa saged paring pangertene sanepa
b. Siswa saged paring tuladha tembung sanepa
c. Siswa saged paring pangertene ngrucat tembung
d. Siswa saged paring tuladha ngrucat tembung
e. Siswa saged paring pangertene dhapuk ukara
f. Siswa saged paring tuladha carane dhapuk ukar
Kawruh
Basa
g. Siswa bisa ngidentifikasi pepindhan lan tembun panyandra
h. Siswa bisa aweh tulada carane dhapuk ukara
g. Siswa bisa ngidentifikasi pepindhan lan tembun panyandra
h. Siswa bisa aweh tulada carane dhapuk ukara
Kasusastran
i. Siswa bisa ngidentifikasi susastra Jawa babagan pedhalangan
j. Siswa bisa mangsuli pitakon babagan susastra pedhalangan
i. Siswa bisa ngidentifikasi susastra Jawa babagan pedhalangan
j. Siswa bisa mangsuli pitakon babagan susastra pedhalangan
3. Materi
Piwulangan
Paramasastra
a. Sanepa
b. Ngrucat tembung
c. Dhapuk ukara
a. Sanepa
b. Ngrucat tembung
c. Dhapuk ukara
Kawruh
Basa
d. Pepindhan lan tembun panyandra
Kasusastran
e. Pedhalangan
d. Pepindhan lan tembun panyandra
Kasusastran
e. Pedhalangan
4. Lelampahan
Piwulangan
Dene wonten ing ngajeng
wau sampun kasebat SK, KD, indikator, tujuan, saha materi, amargi sampun
patokan saking silabus (silabus kalampir), ing mriki badhe dipunjlentrehaken
piwulangan babagan sanepa kemawon.
a.
Kegiatan Awal
1) Guru
paring apersepsi marang siswa, inggih menika guru paring pitakenan lisan marang
siswa ngenani napa kemawon ingkang sampun dimangertosi siswa ngenani sanepa.
2) Guru
njlentrehaken ancasipun piwulang sanepa menika marang siswa.
b.
Kegiatan Inti
Elaborasi
1) Guru
paring salah setungalipun tuladha sanepa lajeng paring pitakenan marang siswa
ngenani pangertenipun sanepa menika, siswa mangsuli pitakenanipun guru.
2) Guru
paring pangerten ngenani sanepa saha tuladhanipun marang siswa (materi
kalampir).
3) Guru
paring tugas marang siswa kangge ndamel setunggal utawi kalih tembung ingkang
ngemu ukara sanepa, sarta menehi pangertenipun saking tembung ingkang didamel
siswa.
4) Lajeng
tembung ingkang sampun didamel siswa dipunpresentasikaken ing ngajeng kelas.
Guru nunjuk 4 – 6 siswa kangge maju satunggal-setunggal.
5) Siswa
ingkang dereng angsal kasempatan presentasi saged ngempalaken tembung ingkang
dipundamel.
Eksplorasi
1) Kelas
dipunbagi dados kelompok ingkang kaperang 2 siswa, bisa saking kanca sak
bangkune.
2) Guru
paring tugas kelompok marang siswa kangge damel pacelathon ingkang ngemu paling
boten 3 utawi 4 sanepa.
3) Menawi
siswa sampun purna damel pacelathon, guru nunjuk 8 nganti 10 kelompok kangge
mraktekaken pacelathonipun.
4) Siswa
ingkang ditunjuk inggih menika siswa ingkang dereng maju nalika tugas individu.
5) Pacelaton
ingkang boten sempet dipraktekake lajeng dikempalaken.
Konfirmasi
1) Guru
nyerat salah setunggal tuladha sanepa, lajeng nunjuk siswa kangge mangsuli
pangertenipun sanepa punika.
2) Guru
kaliyan siswa damel kesimpulan ngenani sanepa
c.
Kegiatan Akhir
1) Siswa
nggarap soal latihan, lajeng dikempalaken (lembar tugas kalampir).
2) Guru
paring informasi ngenani materi ingkang badhe diucal wonten pertemuan
salajengipun.
3) Guru
nutup pawulangan.
d.
Penilaian
Penilaianipun saking tes (seratan), lan non tes (lisan, paraga). Instrumenipun ngangge lembar tugas utawi evaluasi kangge tes, lan lembar penilaian kangge evaluasi lisan lan peraga (lembar penilaian kalampir).
Penilaianipun saking tes (seratan), lan non tes (lisan, paraga). Instrumenipun ngangge lembar tugas utawi evaluasi kangge tes, lan lembar penilaian kangge evaluasi lisan lan peraga (lembar penilaian kalampir).
Wasana
Basa
Kasusastran Jawi
minangka salah stunggalipun budaya Jawa kedah tansah dipunlestarikaken,
utamanipun saking kita kiyambak minangka calon guru ing pawiyatan dasar.
Supados samangke menawi mucal wonten pawiyatan dasar, saged kanthi leres lan
sae mbimbing siswa-siswa nyinau basa Jawi, lan nglestarikake saha
ngrembakakaken budaya Jawi.
Sanepa minangka salah
setunggaling jinis kasusastran uga perlu diwulangaken ing pawiyatan. Piwulang
sanepa ing pawiyatan dasar, inggih menika wonten kelas 6 semester 1, saged
kalakon ing metode ceramah, pawenehan tugas, diskusi, kerja kelompok, pitakon
lan wangsalan, lan sakpinunggalanipun. Ing piwulang sanepa saha piwulang
kasusastran jawi sanesipun, kedah ngajak siswa aktif wonten pamulangan supados
siswa saged mangertos ngenani materi ingkang dipunucal, lan ancasing pawulang
saged kawujud. Penilaian utawi assesmen ugi kedah kalakok kanthi komprehensif.
Inggih menika boten namung saking ulangan lan tugas, naging uga presentasi lan
proses nalika nggarap tugas iku.
Menawi mangke kita
dados guru wonten pawiyatan dasar lan saged mucal kanthi sae lan leres, mangka
siswa saged mangertos lan paham punapa materi ingkang disampekake, saengga
palestarenipun basa lan budaya Jawi saged kalakon kanthi lancar.
Kapustakan
Sutardjo,
Imam. 2008. Kawruh Basa Saha Kasusastran
Jawi. Surakarta: Jurusan Sastra Daerah Fakultas Sastra Dan Seni Rupa
Universitas Sebelas Maret Surakarta.